The Unmarried Mother

Mitt liv som vintage & inrednings fantast, mamma & nybliven fru

Åldersbestämma brudklänningar del1 90-tal

Publicerad 2015-09-25 19:37:00 i Bröllop, Vintage,

Att försöka ta reda på hur gammal en lite äldre brudklänning är det är inte alltid en lätt uppgift. Ofta är brud och balklänningar skräddarsydda eller hemsydda, vilket gör att man inte har mycket mer än stilen och materialet att gå på. Brudmode går ofta igen och det är inte helt ovanligt med lyxigare material som siden även på helt nygjorda klänningar.

Jag planerar vintage bröllop för fullt. Viktigast för mig är självklart hur klänningen ser ut och inte hur gammal den egentligen är men det kan vara roligt att ha ett hum om ungefär vilket epok stilen tillhör. Jag har lyckats samla på mig en hel del brudklänningar till bra pris då kläder redan är ett stort intresse för mig, därför tänkte jag dela med mig av lite tips på vad man kan kolla efter i en klänning för att iaf få en ungefärlig datering.
 
Jag har valt att börja lite i fel ände och gå från nyare till äldre i mina inlägg. Mest för att jag inte hunnit ta riktigt bra bilder på mina äldre klänningar. När jag tänker på vintage tänker jag 70-tal eller äldre, 100 år eller äldre ser jag snarare som antika plagg. Kläder från 90-talet är alltså inte vad vi letar efter när vi letar vintage. Men 90-talet ligger mig varmt om hjärtat då det är då jag är uppväxt. I princip kan jag dela in 90-talet i två kategorier, de delar av modet som hängde kvar från 80-talet i 90-talets början vilket jag har väldigt svårt för och de delar av 90-talet som jag faktiskt minn (ca 94 & framåt) som ger en underbar känsla av barndom, därför kommer jag ofta hem även med 90-talskläder från second han shopping. Etsy räknar 20 år eller äldre plagg som vintage så visst kan det vara okej att börja med en 90-talare. Om man inte känner den här sentimentalitetet runt 90-talet som jag känner så starkt, kan man iaf få en hel del tips om vad man inte letar efter när det gäller vintage brudklänningar från mitt inlägg.
 
Så underbara barndom, vad minns vi mest från den här epoken? För mig är det antagligen spice-girls, halternecktoppar, buffaloskor, grunge, hår uppsatt i små färgglada hårsnoddar och plastiga chokers(stryphalsband). När jag daterar någonting till 90-tal är det oftast nästan bara känslan som avgör, om jag tar på mig plagget och får stor lust att styla mig som bilden nedan så känner jag i hela kroppen att det måste vara 90-tal. 
 
 
90-talet var galet, färgglatt, pastelligt, mörkt, överdådigt och minimalististkt allt under samma årtionde. Under början av 90-talet höll delar av modet från 80-talet i sig. Det märks främst på bilder från tidiga 90-talsbröllop på släktingar som vi 90-talister har växt upp med på väggarna. Det är svårt att missa de puffiga kjolarna, puffiga ärmarna och fluffiga håret som dominerar bröllopsbilderna från vår tidiga barndom. Men under 90-talet kom också minimalism och raka linjer kom som svar mot "more is more" som gällde under 80-talet och en bit in på 90-talet. 
 
Klänningen jag har som jag känner i ryggraden är senare 90-tal är helt utan någon märkning och ser skräddarsydd ut. Spetsen på ärmarna är stretchspets med plastigare känsla, tyget på själva klänningen är satin i konstmaterial(eld testet kan avgöra materialet om man själv är ovan). Siluetten är enkel och som upplagt för att få plattare, rakare form än man egentligen har, jag själv är väldigt kurvig men känner mig rak och platt i klänningen vilket för mig är ett bra give away. Samtidigt märker man på känslan på tyget och spetsen att det här är en gammal klänning som har hängt länge i någons garderob. Ursäkta mitt stökiga sovrum, bonus sonen sprang hoppade i sängen medans jag prövade klänningar, typiskt småbarnsliv men det får ni accpetera.
 
 
Ett bra tips när det gäller brudklänningar är att leta symönster! Symönsterna nedan är från 90-talet och representerar flera stilar från 90-talet från det överdrivna fluffiga(Och panndiademet som håller slöjan som vi så väl känner igen från Rachel i vänner) till den rakare enklare stilen.
 
 Lycka till med att datera era fynd. Lämna gärna kommentarer om det finns någonting jag bör förbättra i mina inlägg.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Supermom

Vintage älskande före detta ensamstående mamma, blivande fru & syvmamma.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela