The Unmarried Mother

Mitt liv som vintage & inrednings fantast, mamma & nybliven fru

Åldersbestämma brudklänningar del2 80-tal

Publicerad 2015-09-26 21:03:00 i Allmänt, Bröllop, Vintage,

80-talet är ett årtionde väldigt många verkar ha svårt att gilla fullt ut. Stora puffiga ärmar, neonfärger, billigt material och more is more är inte ledord som är på tapeten just nu. Men 80-talet var en tid då man verkligen slog på stort när det gällde bröllop. Själv skulle jag inte medvetet köpa en 80-talsklänning men faktum är att det under 80-talet fanns trender som inte är helt fel för mig. Gunne Sax fortsatte tillverka fina victorianskt inspirerade klänningar även under 80-talet och några av dem kan vara svåra att datera till 70 eller tidigt 80-tal. Även 50-tals inspirerade kläder från 80-talet kan vara helt okej enligt mig även axelvaddarna blir större och materialet färgstarkare och billigare än under 50-talet. Jag uppskattar att lyfta fram min naturliga kroppsform, men under 80-talet manipulerades ofta den feminina siluetten till att bli en triangel med tonvikt uppåt vilket jag själv inte känner mig attraktiv i.
 
När det gäller brudklänningar är det hög krage, mycket spets, puffiga ärma, kjolar med volym, både pärlor och rosetter som dekoration. Brudmodet under 80-talet är att verkligen visa att man har lagt ner lite extra. Brudmodet tar också mycket inspiration från det viktorianska modet. Det är ofta inte svårt att peka ut en 80-tals brudklänning som följer trenderna, det svåra kan vara att peka ut en som inte helt följer det vi tänker på när vi tänker 80-tal. Eftersom att jag själv inte skulle köpa en klänning som följer brudmode under 80-talet använder jag min mammas klänning som exempel.
 
Det syns och känns att det är en riktigt gammal klänning (nästan 30 år) och den är hemmasydd så visst hade den kunnat vara en utmaning att datera i butik. Men ärmarna är ändå en give away för 80-talet. De må ha förlorat en del av sin puffighet med tiden men de är ändå aningens för uppåtpuffiga. Man får ta i beräkning att den här klänningen har använts med underkjol och alltså har varid vidare nedåt. Detaljerna innefattar både spets runt kragen, flera rosetter och pärlor på ärmarna. Tillsammans med en vid kjol och ärmar som är puffigare upptill och smalare nedtill summeras den här klänningen ändå till 80-talets ledord: more is more. Så även om min mamma sydde sin klänning själv efter personlig stil, med sitt då stora vintage intresse och intresse för antika kläder, blev det en klänning som följde flera trender under 80-talet. Speciellt tog min mamma inspiration från den viktorianska stilen, vilket var väldigt inne, även med rekvisita så som ett underpart paraply som ärvts ned ända sedan sent 1800-tal vilken även jag kommer att försöka få med på mitt bröllop. 
 
Det må vara en 80-talare, men det är enligt mig den vackraste klänningen som tillverkats under 80-talet och jag sörjer så att jag inte kan komma i den själv.
 
 
Jag skickar även med lite symönster från 80-talet som kan hjälpa till att sätta stämningen för hur idealet för brudklänningar så ut under 80-talet.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Supermom

Vintage älskande före detta ensamstående mamma, blivande fru & syvmamma.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela