The Unmarried Mother

Mitt liv som vintage & inrednings fantast, mamma & nybliven fru

Mina 5 bästa spartips till bröllop, dop eller fest

Publicerad 2016-04-07 11:55:19 i Allmänt, Bröllop,

Vare sig man planerar ett stort extravagant bröllop eller en enklare fest för de närmsta finns det sätt att få ner onödiga kostnader, så att man kan få behålla lite av sina hårt förvärvade pengar där de hör hemma, på sparkontot. Mina 5 bästa spartips inför bröllop, dop eller fest:

1. Börja planera långt i förväg, så hinner ni hitta bra erbjudanden. Vi började planera bröllopet ca 18 månader innan.

2. Köp begagnat! Hitta så mycket som möjligt på Tradera, blocket, Fb köp & sälj eller eBay så kommer kostnaden gå ner betydligt.

3. Gör själv! Det finns mycket man kan göra själv endast till kostnaden av billigt material eller kanske gratis återbrukat material. Bjud in brudföljet till pysselkvällar och ha det trevligt samtidigt som ni sparar pengar.

4. Utnyttja era kontakter! Känner ni musiker? En bartender? Eller kanske en frissör? Våga be om kompispris, ge en fin gåva för att visa er tacksamhet och ställ självklart upp nästa gång de behöver er hjälp!

5. Efter bröllopet/festen sälj det som ni inte vill spara, få tillbaka lite av pengarna ni har lagt och hjälp samtidigt någon annan att spara pengar på sin stora dag.

Jag och min blivande har pysslat några kvällar inför bröllopet. Vi har gjort servettringar och namnband till vinglasen.

Namnbanden är tänkta att både märka ut bordsplaceringen och hjälpa folk att hålla reda på sina glas så att det förhoppningsvis inte glöms glas över hela lokalen under kvällen.


Materialet till de här banden är endast pärlor och smyckestråd, de är väldigt enkla att göra och inte så väldigt dyra, jag räknar på att det kommer kosta ca 500kr för 80 personer.


Servettringarna är gjorda av juteband, spetsband, udda knappar vi hade hemma och små halv-pärlor. De här är också väldigt enkla att göra och kostar runt 300kr i material för 80 st (om man redan har knappar hemma).

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Supermom

Vintage älskande före detta ensamstående mamma, blivande fru & syvmamma.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela